keskiviikko 8. lokakuuta 2014

TEHTÄVÄT

Selvitä, miten antiikin ajan demokratia toimi (lyhyt yhteenveto ja verkkolähde.) Omin sanoin esseemuotoon.

Vain vapaat täysi-ikäiset Ateenalaiset miehet saivat osallistua äänestykseen. Verrattuina muihin sen ajan valtioihin suurin osa kansasta sai osallistua poliittiseen päätöksen tekoon. Ateenan äänioikeutetuilla oli enemmän  vaikutusvaltaa kuin nykydemokratiassa. Se johtui siitä, että Ateenan demokratia oli suoraa kansanvaltaa joten kaikki äänioikeutetut saivat äänestää lakiehdotuksista. Valtiomies Solonia pidetään Ateenan demokratian isänä. Ateenan demokratian viimeisteli Kleisthenes antamalla kaikille vapaille miehille yhtäläiset oikeudet.

http://historianet.fi/kysy-meilta/oliko-ateenan-demokratia-demokraattista


RYHMÄTYÖ
1) Elämä ja taide kuuluvat yhteeen
- en tunne
-Miten luetettavina historian lähteinä mielestäsi voidaan pitää kreikkalaisia vaasimaalauksia?
Ihan luetettavana.

2) Mitä on - miksi näin? Kreikan tieteen perustaa
-Mitä kreikkalaisen tieteen periaatteita myös nykypäivän tiede toteuttaa?
Käsitys maan pallon muotoisuudesta
-Miten kreikkalainen koulu korosti ja juurrutti kreikkalaisuutta oppilaisiin?
Koulussa opetettiin lukemaan ja kirjoittamaan. Jotkut oppilaat osasivat myös kreikkalaiset runokokoelmat Iliaan ja Odysseian.

3) Kreikkalaisten jumalmaailma

4) Kreikkalaisten kirjallisuus


5) Kreikkalainen teatteri

DOKUMENTTITEHTÄVÄ

1.Miten kirkkoisä Augustinus suhtatutuu ajatukseen lapsen viattomuudesta?
Hänen mielestään lapset ovat myös syntisiä.

2.Minkä laisia argumenttejä Tuomas Akvinolainen käyttää todistaessaan Jumalan olemassa oloa?
-Täytyy olla jotain, joka on kaikkien olioiden olemisen, hyvyyden ja kaikkien muiden täydellisyyden syy.
- On olemassa ensimmäinen vaikuttava syy eli Jumala
- Jumala on älyllinen olio, jonka kautta kaikki luonnon oliot ovat suuntautuneita kohteisiinsa.
- Kaikki oliot eivät ole ainoastaan mahdollisia vaan on olemassa jotain, jonka olemassaolo on välttämätöntä ja siitä puhutaan Jumalana.

3.Miksi keisari Henrik IV vaati paavia luopumaan tehtävästään?
- Paavi ei ollut koskaan hoitanut mitään kirkon tehtävää tekemättä siitä sekasorron lähteeksi ja kristityille kiroukseksi.

4.Miten Bathin leski käsittelee kristillistä avioetiikkaa?


5. Miten runo eroaa keskiajalle usein tyypillisestä uskonnishenkisestä runosta?
-http://bit.ly/1yLFNRs

ITSENÄINEN TIEDONHAKU TEHTÄVÄ

1. Selvitä, mitä tarkoittavat a) uusiaika b) humanismi c) selvitä tärkeitä humanisteja (2-3) ja esimerkit heidän teoksistaan (tekijä, teoksen nimi, julk. vuosi). Perustele valintasi.

2. Silvitä renessanssin ajan tärkeitä taiteilijoita ja esittele lyhyesti heidän teoksiaan. Laita kuvia ja kuviin tervittavat tiedot (tekijä, teoksen nimi, julk. vuosi). 3-5 kpl. Perustele valintasi.

3. Mitä a) renessanssi on b) miksi ja missä se sai alkunsa c) millaisia vaikutuksia sillä oli eurooppalaiseen kulttuurin.

1a) Uudella ajalla tarkoitetaa useinmiten ajanjaksoa 1400-1500- luvuilta nykypäivään. Se on yksi kolmesta perinteisestä eurooppalaisen historiankirjoituksen käyttämästä aikakaudesta. Uuden ajna rajapyykkeinä pidetään ensimmäsitä löytöretkeä (1492 Kristoffer Kolumbus) ja uskonpuhdistusta.


1b) Humanismi on länsimaissa renesannsin myötä noussut kulttuurivirtaus sekä aatteellisena käsitteenä ihmisyyteen perustuva elämänkatsomus. Humanismiksi alettiin kutsua 1800-luvun lopulla kutsua keskiajan ja uuden ajan taiteessa syntynyttä, antiikin sivistysihanteeseen perustuvaa inhimillisyyttä korostavaa suuntausta.

1c)

2.

3a) Tyylikausi taiteissa, Kulttuurin muutos joka tapahtui kun keskiajalta siirryttiin uuteen aikaan. Samanaikaisesti tapahtunutta asenteiden ja ajattelutavan muutosta.

b) Syntyyn ei ole selvää syytä.

c)


TUTKIMUSTEHTÄVÄ

3. 1. Hän käytti niihin paljon rahaa ja kirjoja oli yli 800 sataa.
    2. Antiikin aika
    3. Hän antoi muiden lainata kirjojaan.

5.  1.On kartettava teennäisyyttä sillä sillä se on karuinta ja vaarallisinta
     2.

6.  1. samettikengät, naiset käytti hanskoja
     2. Ulkonäköön

7.  1.. Hän valitsi hyvät alaiset
     2.  ymmärtävät kaiken omilla aivoillaan,  ymmärtävät kun asia selitetään, loput eivät saa selityksistäkään selvää.
     3. Ajattelee enemmän ruhtinasta kuin tseään.

8.  1. Hän osasi kaikkea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti