![]() |
I Antiikin aika 1.Mitä antiikilla tarkoitetaan - Välimeren alueella vaikuttanutta kreikkalaisroomalaista kulttuuria. - Merkitys jälkimaailmalle: Euroopan sivistyksellinen pohja luotiin antiikin aikana (ajattelu, filosofia, tiede, taide, elämäntapa=kulttuuri). - Kreikan ja Rooman (ja samalla länsimaisen) kulttuurin juuret ovat Mesopotamian korkeakulttuureissa. Kreikkalaiset ja Roomalaiset kehittivät saamiaan vaikutteita eteenpäin. 2. Antiikin Kreikka 2.1. Kaupunkivaltiot = kaupunki + ympäröivä maaseutu - Kaupunkivaltiot alkoivat kehittyä 800 – 600 eKr. Merkittävimmät Ateena, Sparta. - Kaupunkivaltion hallitseminen = politiikkaa (kaupunki=polis) - Kulttuuri yhdisti eri kaupunkivaltioita.(mm. mytologia, tarusto - Kreikan kulttuuri kukoistuksen aika ns. klassisen Kreikan aikakausi. -Nopea väestönkasvu ja sodat aiheuttivat siirtolaisuutta. Seuraus: kreikkalainen sivistys levisi laajalle Mustalle merelle, Ranskaan ja Vähään Aasiaan. -Kreikan kulttuuri kukoistukseen 400-luvulla ekr. persialaissotien jälkeen --> ns. klassisen kreikan aikakausi 480-330 ekr. -Ateena johtoasemassa spartaan nähden koko klassisen kulta-ajan. 2.2. Antiikin Kreikan demokratia - Demokratia (=kansanvalta), syntyi Ateenassa. Kreikassa myös yksinvaltaa eli tyranniaa, harvainvaltaa eli oligarkiaa. - Ateenan demokratia koski vapaita kansalaisia, miehiä, ei naisia tai orjia. - Asiat käsiteltiin kansankokouksissa, jolle 500:n neuvosto esitteli asiat. - Virat jaettiin arpomalla. Kansantuomioistuimet jakoivat oikeutta (jäseniä 201-1501). - demokratia (=kansanvalta), syntyi Ateenassa. Kreikassa myös yksinvaltaa ] tyranniaa, harvainvaltaa ]. oligarkiaa. Ateena kansainvaltaan 500-luvulla ekr - Ateenan demokratia koski vapaita kansalaisia, miehiä. Ei muukalaisia, naisia tai orjia. -Asiat käsiteltiin kansankokouksissa, jolle 500:n neuvosto esitteli asiat. Puhe- ja esiintymistaito tärkeää. -virat jaettiin arpomalla. Kansantuomioistuimet jakoivat oikeutta (201-1501) -Ateena kansain valtaan 500-luvulla eKr 2.3. Uskonto - Runonlaulajien ylläpitämää suullista perinnettä. Ei papistoa, pyhiä kirjoituksia, ei toisenuskoisten vainoamista. - Jumalat asuivat Olympos-vuorella. Inhimillisiä piirteitä, ohjailivat ihmisten elämää. Olympolaiset jumalat olivat kreikkalaisen ylhäisön jumalia. (dionyysinen, olympolainen) - Ihmiset saattoivat vaikuttaa jumaliin - suututtaa tai lepyttää. - Jumalat liittyivät jokapäiväiseen elämään. Paljon juhlia jumalien kunniaksi. - Delfoi ja Olympia merkittäviä uskonnollisia keskuksia - Delfoi: oraakkeli Pythia. Jumalien uskottiin ilmaisevan tahtonsa oraakkelien välityksellä. - Olympialaiset (776 eKr.alkaen. Zeus) - Uskonnon merkitys olympialaisissa suuri. Myös kulttuurisia "lajeja". - Naisilla ei pääsyä kisoihin. - Jumalten lisäksi heeroksia (=sankareita).. Olivat jumalten ja ihmisten välissä (esim. Herakles, Theseus) . Kyvykkyys jumalallista alkuperää. 2.4. Kirjallisuus ja näytelmät - Runonlaulajat välittivät uskonnollista perinnettä jumalien ja sankarien teoista eteenpäin. - Homeros (?) tunnteuin runonlaulaja - Ilias ja Odysseia – eurooppalaisen kirjallisuuden alku. Kertoo Troijan sodasta ja Odysseuksen retkistä. Alkuperä edelleen arvoitus. - Eeposten merkitys: -yhdistivät kreikkalaisia -loivat moraalin ja uskonnollisen elämän pohjan. Näytelmät - Ateenasta näytelmätaiteen keskus 400-luvulla eKr. - Lajit: tragedia ja komedia (myytit, moraaliset valinnat) ja komedia (yhteiskunnalliset aiheet) - Tarinoiden moraalinen ja kasvattava vaikutus tärkeää -Teemoina usein kohtalon uhmaaminen ja jumalten kosto - Näytelmän pohjana Dionysos-juhla. - Vain miehet näyttelivät. - Ateenasta näytelmätaiteen keskus 400-luvulla ekr http://bit.ly/1wfr6CC Aiskhylos (n.525-456 eKr.) Murhenäytelmien tekijä, draaman kehittäjä. Kuvasi kamppailua jumalten tahtoa vastaan, josta seurasi jumalten kosto. Sofokles (496-406 eKr.) Suosituin. Kirjoitti tragedioita. Ihminen joutuu tuhoon taistellessaan kohtaloaan vastaan Euripides (480-406 eKr.) Tragediaa, sankarit surkeita ja alhaisia, totuuksien kyseenalaistaminen. Aristofanes (445-385 eKr.) Päivänpolitiikkaa, komedioita, rahvaanomaisia, yleisön suosio. 2.5. Taide - Antiikin Kreikan kuvanveisto on vaikuttanut merkittävällä tavalla länsimäiseen taiteeseen ja kulttuuriin. - Kreikassa kuvataidetta ei erotettu käsityöstä. - Parhaiten ovat säilyneet veistokset ja rakennukset. - Alkuperäiset kirkkaat värit ovat kuluneet pois. - Pronssiveistokset yleisiä. Säilyneet roomalaisten välityksellä, vain marmorikopioina. http://bit.ly/1wjwHql 2.5.1. Antiikin taiteen kaudet 1.Arkaainen 700-480 eKr. ominasita jäykkyys, siluettimaisuus. ![]() 2.Klassinen 480-330 eKr. ominaista ihanteellinen todellisuus ![]() 3.Hellenistinen 330 – 30 eKr. ominaista mahtipontisuus, realismi ![]() 2.6. Arkkitehtuuri - Merkittävät julkiset rakennukset, kuten temppelit ja teatterit, sijoitettiin keskusaukion eli agoran ympärille. Esim Ateena/Pathenon. - Rakennukset yksinkertaisia, mutta matemaattisesti ja optisesti nerokkaita. Lopputulos aina harmoninen. - Pylväät, palkistot ja päätykolmiot rakennusten peruselementtejä. Pylvästyylit syntyivät klassisella kaudella. Pylvästyylit: doorilainen, joonialainen, korinttilainen. - Rakennukset koristeltiin maalauksin ja veistoksin. - Klassiselta kaudelta lähtien kaupungit suunniteltiin ruutukaavan mukaisiksi. - Kuvanveisto vaikuttanut vahvasti Euroopan taiteen kehitykseen. - Pronssiveistokset yleisiä. Säilyneet roomalaisten välityksellä, vain marmorikopioina - Patsaat olivat värikkäitä. Vrt. nykykäsitys antiikin patsaiden kauneudesta (marmorinvalkoisuus). - Taiteilijan ammatti ei ollut arvostettu, olivat käsityölä 2.7. Filosofia - Antiikin aikana filosofia tarkoitti kaikkea tieteellistä toimintaa. - Uskonto ei estänyt järkiperäistä ajattelua. - Eri teorioita maailmankaikkeudesta. Luonnonfilosofeilla - Sofisteilla, viisauden opettajilla huomio luonnosta ihmiseen. |
tiistai 7. lokakuuta 2014
I Antiikin aika
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti